Program zajęć gimnastyki korekcyjnej dla uczniów Szkoły Podstawowej w Furmanach
Cele ogólne programu:
Wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka poprzez kształtowanie umiejętności ruchowych oraz prawidłowych nawyków postawy ciała.
Cele szczegółowe:
Możliwość zaspokajania naturalnej potrzeby własnego ciała
Rozwijanie sprawności ruchowej
Kształtowanie wszechstronnego rozwoju dziecka
Opanowanie czucia dobrej postawy w różnych pozycjach ciała
Wzmocnienie mięśni całego ciała poprzez ćwiczenia gimnastyczne
ZADANIA
TREŚCI
- aktywne uczestniczenie w ocenianiu postawy ciała
-wyjaśnienie pojęcia „wada postawy”, przyczyn jej powstania oraz sposobów przeciwdziałania.
- wyrobienie umiejętności określania nieprawidłowości w postawie ciała własnej
oraz kolegów, oraz samokontroli.
- Dbałość o czystość ciała i ubrania
- Znajomość prawidłowych sposobów siedzenia, noszenia tornistra, leżenia, chodzenia oraz stania.
-Znajomość zasad zdrowego odżywiania, wyrobienie nawyku ich przestrzegania.
- Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu wraz z rodzicami wg wskazówek instruktora gimnastyki korekcyjnej.
- Znajomość pozycji wyjściowych oraz sposobów poruszania się podczas ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych.
-Umiejętność kontroli swojego ciała podczas ćwiczeń rozluźniających, relaksujących i kształtujących
-Wykonywanie obszernych ruchów podczas ćwiczeń rozciągających mięśnie przykurczone
- Wykonywanie ćwiczeń elongacyjnych i wzmacniających grupy mięśni obręczy barkowej, grzbietu, brzucha, obręczy biodrowej, stóp
- Umiejętność utrzymania równowagi podczas ćwiczeń z przyborem i bez
- Umiejętność wykonania wdechu nosem i wydechu ustami (sss)
- Umiejętność oddychania „pełną piersią” – torem piersiowym, torem brzusznym (balonik), oraz oddychania z oporem (dzwon)
- Umiejętność kontroli swojego oddechu podczas zabaw i ćwiczeń.
- przyjmowanie prawidłowej postawy ciała w leżeniu tyłem, przodem, w staniu przy ścianie, przed lustrem, podczas wykonywania ćwiczeń.
- nauka czynnego napinania mięśni stopy wysklepiając łuk przyśrodkowy oraz korekcji ustawienia stopy.
- wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp – przenoszenia ciężaru z pięty na palce.
METODY
FORMY
Zaplanowane tematy
Rodzaj ćwiczenia , zabawy |
Opis |
|
„Bocian”- dzieci ustawiają się obok siebie w postawie skorygowanej z ramionami w bok, na sygnał poruszają się w określonym kierunku poruszając jednocześnie ramionami tak jak skrzydłami góra-dół „Szybciej usiądź”- dzieci na sygnał przyjmują określoną pozycję w siadzie skrzyżnym „Spłoszone wróbelki”- dzieci siedzą w wyznaczonym miejscu-gnieździe, na hasło wróbelki fruwają wstają i biegają np; na palcach po sali poruszając skrzydełkami, a na hasło uwaga jastrząb jak najszybciej uciekają do gniazda „Berek”- jedno dziecko jest berkiem i musi gonić inne dzieci i je dotknąć przekazując w ten sposób berka, berek może być oznaczony szarfą, zabawa ta ma różne odmiany „Stopy się witają”- dzieci dobierają się w pary siedząc twarzami do siebie witają się stopami prawą ,lewą obiema „Lawina”- dzieci gonią tworząc lawinę, złapany dołącza do goniącego i tworzą w ten sposób łańcuszek czyli lawinę „Składanie koperty”- dzieci za pomocą stóp składają kocyk w kopertę , odmiana rozkładanie koperty „Powódź”- dzieci biegają swobodnie po sali, na hasło powódź muszą stanąć np; na jednej nodze, wspiąć się na coś powyżej podłogii , a na hasło powódź minęła dalej biegają „Dzieci do domu –dzieci na spacer”- dzieci na hasło dzieci na spacer wychodzą ze swojego domku, a na hasło dzieci do domu szybko wracają do domku, odmiana dzieci wracają do najbliższego domku, można zastosować różne kolory domków „Kot jest, kota niema”- na hasło kota nie ma dzieci cichutko poruszają po sali , a na hasło kot jest robią przysiad i obejmują kolana rękoma, głowa nisko „Taniec liści”- dzieci dobierają się parami i ustawiają się na obwodzie koła , gdy n-l podnosi liść dzieci tworzą koło i biegną w określonym kierunku, a na dźwięk bębenka chwytają się parami za ręce i kręcą się w kółeczku „Wiatr i śnieżynki”- dzieci n szybkie uderzenia bębenka biegają wiatr wieje a śnieżynki wirują, gdy bębenek cichnie wiatr i śnieżynki przysiadają „Zapamiętaj swoją parę”- każdy ma parę, gdy n-l podniesie chorągiewkę dzieci biegają , a gdy uderzy w bębenek każdy szuka swojej pary i idzie kilka kroków „Kto Cię woła”- jedno dziecko odwrócone tyłem do innych, musi zgadnąć kto je woła mówiąc „dzień dobry” „Natarcie”- dzieci podzielone na dwie grupy, na sygnał zamieniają się miejscami „Kto zmienił miejsce”- jedno dziecko stoi przed pozostałymi , zapamiętuje kolejność ustawienia dzieci następnie odwraca się a jedne dziecko zamienia się z innym miejscem, zadaniem stojącego przed jest odgadnięcie kto się zamienił „Wielkoludy i krasnale”- wielkoludy poruszają się w rytmie ćwierćnut-uderzenie bębenka, a krasnale poruszają się w rytmie ósemek „Przekraczanie linki”- dzieci przekraczają zawieszoną nad podłogą linką ok.30 cm „Zanieś śniadanie”- dzieci podzielone na kelnerów i gości, kelnerzy noszą śniadanie dla gości na tacy (krążek z woreczkiem),następnie zmiana ról „Omiń kałużę”- dzieci omijają położone skakanki ,kto wpadnie do kałuży ten musi się osuszyć i oczyścić „Między szczebelkami drabinki”- drabinki ułożone z szarf, skakanek, dzieci muszą przejść między nimi nie psując ich „Bociany chodzą po łące”- dzieci chodzą z wysoko uniesionymi kolanami, na sygnał stają na jednej nodze „Kotki piją mleczko”- dzieci śpią w siadzie klęcznym , ręce na ziemi przed kotkiem jest krążek czyli miska ,gdy kotki się budzą miauczą i piją mleczko, a następnie zasypiają „Koty i mysz”- wyznaczona linia startu i mety, koty podchodzą do myszy tylko wtedy gdy ma zasłonięte oczy , gdy odsłoni wówczas kotki zastygają w bezruchu „Myszki w norce”- jedne dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w kole i trzymają się za ręce, drugie siedzą w środku koła przodem do partnera, myszki wyglądają z prawej strony i na czworaka obiegają swoją parę i wracają na miejsce „Tunel”- jedna grupa trzyma obręcze pionowo a druga przechodzi przez nie „Krety”- jedna grupa trzyma się za ręce ustawiona w rzędzie parami tworzą chodnik druga to krety , które przechodzą lub przebiegają pod chodnikiem w taki sposób aby go nie zburzyć „Zające w ogrodzie”- dzieci wybiegają do ogrodu , w którym śpi gospodarz, na hasło zające w ogrodzie gospodarz budzi się i łapie zające, złapane zające zostają chwilowo w domu gospodarza „Bocian i żaby”- wyznaczamy staw z wysepką na ,której stoi bocian, żabki przysiadzie na obwodzie stawu pytają, „panie bocianie czy chcesz żabkę na śniadanie” i wskakują do stawu wyskakują wówczas bocian stara się złapać żabkę „Praca mrówek”- dzieci popychają raz jedną raz drugą ręką klocki lub pudełko idąc na czworaka „Wyścigi na czworaka” z wykorzystaniem różnych przyborów ;woreczki, piłki, ringo „Koniki”- dzieci naśladują kłus konia szybko biegnąc na palcach, idą stępa wysoko unosząc kolana, biegną galopem podskakując z nogi na nogę, cichutko po piaszczystej plaży , po drewnianym moście „Wiewiórki do dziupli”- każde dziecko ma dziuplę i biegają swobodnie po sali , na hasło idzie lis dzieci uciekają do swoich lub innych dziupli „Poznaj swój kolor”- podział na zespoły każda grupa ma swój kolor, gdy n-l pokaże dany kolor biegnie ta grupa , której jest przyporządkowany dany kolor „Kto prędzej dokoła”- dzieci stoją ciasno w kole , jedno poza nim , wyznaczone dziecko chodzi poza kołem i niespodziewanie dotyka jedno dziecko stojące w kole , dotknięte dziecko biegnie w przeciwną stronę wygrywa to dziecko które pierwsze dobiegnie do pustego miejsca „Kto dalej rzuci”- dzieci rzucają woreczkiem w przód z wyznaczonej linii „Kto wyżej rzuci” – dzieci rzucają w górę jak najwyżej „Celowanie do obręczy, kosza, piłki…”-dzieci celują do wyznaczonego celu „Czy trafisz”- dzieci siedzą skrzyżnie naprzeciwko siebie i podaja sobie piłkę tocząc ją po podłodze „Toczenie obręczy”- dziecko toczy obręcz w odległości kilku kroków stojąc w parach lub z n-lem „Piłka w półkolu”- dziecko lub n-l podaje piłkę kolejno do dzieci stojących w półkolu „Poczta”- dzieci siedzą skrzyżnie w kole , jedna osoba w środku koła , która toczy piłkę do siedzących a następnie rzuca czyli przekazuje wiadomość „Piłka w tunelu”- dzieci podają piłkę w rozkroku ustawione w rzędzie „Piłka w kole”- dzieci podają sobie piłkę w kole jeśli ktoś nie złapie to przykuca „Podawanie piłki górą”- dzieci ustawione w rzędzie przekazują piłkę ponad głowami „Piłeczki”- dzieci naśladują piłeczki „Podskoki na głębokiej wodzie”- dzieci podskakują w miejscu a na hasło hop podskakują jak najwyżej potrafią „Myszki”- wyznaczamy kota pozostałe dzieci są myszkami , na hasło kot w domu myszki na spacer, myszki wyskakują z norek podskakują ,biegają , a na hasło kot szybko uciekają do swoich norek „Pajac skacze”- dzieci skaczą raz w rozkroku raz a raz o nogach zwartych „Szczur”- dzieci przeskakują przez skakankę lub linkę ustawione w kole a jedno dziecko w środku koła kręci linką po podłodze „Szycie na maszynie”- dzieci skaczą obunóż do wyznaczonej linii „Bocian i żabki”- wyznaczamy bociana ,staw , łąkę i żabki , na hasło bocian leci żabki skokami uciekają do stawu „Skoki przez skakankę” dzieci skaczą przez skakankę w miejscu i ruchu „Skoki zawrotne przez ławeczkę”- dzieci ustawiają się bokiem do ławeczki , chwytają oburącz ławeczkę odbijają się z miejsca i wskakują na ławeczkę do przysiadu podpartego a następnie zeskakuje z drugiej strony ławeczki Ćwiczenia z wykorzystaniem gazety :ćwiczenia przeciw płaskostopiu; chwyty stopami gazety, darcie jej, zgniatanie, podnoszenie Ćwiczenia na drabinkach : w zwisie ugięcia w kolanach i wyprosty, zegarki –bujanie w bok, rzucanie gazety ,piłki wisząc do współćwiczącego, przejścia po drabince w bok i górę, ćwiczenia w pozycji leżącej stopy lub ręce zaczepione o drabinki Ćwiczenia z wykorzystaniem lasek gimnastycznych: wznosy i opusty, marsz z określonym ułożeniem laski np; na plecach ,ćwiczenia w pozycji od wysokiej do niskiej Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem balonów, piórka, lekkich piłeczek Ćwiczenia z wykorzystaniem ławeczek gimnastycznych- ślizgi na ławeczce, podciągnięcia , zjazdy , przejścia Ćwiczenia z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych: marsze w różnych pozycjach, przełożenia woreczka Ćwiczenia z wykorzystaniem szarf , piłek w różnych pozycjach Ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne Ćwiczenia w parach w różnych pozycjach; mocowania Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha, pośladków, kończyn dolnych i stóp, obręczy i klatki piersiowej, grzbietu, nawyk prawidłowej postawy |