Szkoła Promująca Zdrowie

Promocja Zdrowia i PCK

SZKOLNE OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA KLOCKÓW LEGO

28 stycznia obchodimy Światowy Dzień Klocków Lego. W tym dniu w szkole odbyły sie zabawy i konkursy pod hasłem - LEGO UCZY I BAWI. Dzieci przedszkolne , klasa 0  i uczniowie klas I-IV bawili sie  wspólnie na zorganizowanych zajęciach. Dzieci wykonywały zadania konkursowe, prezentowały przyniesione z domu zestwy klocków , używały do zabawy klocków swoich i kolegów.

Według opinii specjalistów, zabawa klockami Lego nie tylko gwarantuje dzieciom rozrywkę na najwyższym poziomie, ale też uczy cierpliwości, precyzji, kreatywności oraz kształtuje wyobraźnie przestrzenną i logiczne myślenie

 


 

Dokarmianie ptaków zimą

Uczniowie klas młodszych dbają w czasie zimy o swoich skrzydlatych przyjaciół. Regularnie dosypują pokarm do karmników. Chodzą w odwiedziny do przyrody. Spędzają czas na powietrzu, obserwują przylatujące do karmników ptaki, spacerują po okolicy, bawią się na śniegu.



21 listopada Dzień Życzliwości i Pozdrowień

Tego dnia warto uwierzyć, że w każdym z nas drzemią niewyczerpane pokłady dobra i życzliwości. Nie ma wątpliwości: bycie miłym, okazywanie dobra, rozbudzanie u siebie życzliwości wobec innych ma moc uszczęśliwiania – nie tylko obdarowanego życzliwością, ale przede wszystkim tego, który ją okazuje.

Dzień Życzliwości i Pozdrowień obchodzono w szkole 22 listopada. Uczniowie mieli możliwość poczęstowania się dobrą myślą, odbyły się też zajęcia podczas których w formie pisemnej lub rysunkowej przedstawiali skojarzenia ze słowem życzliwość, odgrywali scenki w których nieśli pomoc potrzebującym, poznali słowa powitania w różnych językach, a także na talerzykach papierowych narysowali szerokie uśmiechy. Jednym z haseł tego dnia były słowa –

Miej życzliwość w swej naturze bo życzliwi żyją dłużej.


Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania

8 listopada to Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia.

W tym dniu uczniowie wraz z nauczycielem przygotowali zdrową przekąskę w postaci pysznych gofrów.


Zdrowe odżywianie

Pod hasłem Zdrowe odżywianie odbyło się 22 października 2021r. w szkole spotkanie z dietetykiem panią Katarzyną Zabłocką przedstawicielem firmy Zielony Puzzel/ Zdrowy katering/.

Pani dietetyk w formie prezentacji w ciekawy sposób przekazała uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły i rodzicom informacje na temat- zdrowej diety, czynników wpływających na zdrowie, czytania etykiet na opakowanych, zastępowania słodyczy innymi przekąskami, przepisy na zdrowe wykonane przez siebie przekąski, jak możemy wspierać zdrowie w czasie pandemii, jak wygląda jedna porcja warzyw, co zrobić, aby odżywiać się lepiej.


Dzień owoców i warzyw

W Dniu owoców i warzyw uczniowie przygotowali owocową ucztę w postaci szaszłyków.
Byli zachęcani do jedzenia orzechów włoskich, które zawierają cenne składniki odżywcze dla pracy umysłu. Degustowali orzechy z ekologicznej uprawy.


Współpraca z PSSE w Tarnobrzegu

Od wielu lat nasza szkoła współpracuje z Państwową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczna w Tarnobrzegu.

Realizujemy programy proponowane przez stację- Bieg po zdrowie, Moje dziecko idzie do szkoły i Dziękuje nie palę. PSSE przekazuje nam też ulotki informacyjne. Proponujemy rodzicom zapoznać się z nimi.


III szkolny finał akcji Światełko pamięci dla Łyczakowa

19 października 2021 r. w szkole zakończono akcję zbiórki zniczy. Z zebranych zniczy ułożono wielkie serce świadczące o miłości i pamięci o polskich bohaterach poległych na wschodzie, a następnie znicze zapakowano do pudełek. Do akcji włączyli się uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły . Zebrane znicze przekazano głównemu organizatorowi- Telewizji Rzeszów. Znicze oprócz nekropolii lwowskich trafią także na polskie cmentarze m.in. w Mościskach, Niżankowicach, Strzelczyskach i Pnikucie.
Cmentarz Łyczakowski jest jednym z najstarszych istniejących do dziś cmentarzy w Europie; został założony w 1786 r. Spoczywa tam wielu znanych Polaków, m.in. Maria Konopnicka, Gabriela Zapolska, Artur Grottger, Seweryn Goszczyński, Kazimierz Bartel, Stefan Banach.
Z kolei na Cmentarzu Obrońców Lwowa, zwanym też Cmentarzem Orląt, pochowano blisko trzy tysiące żołnierzy poległych w walkach z Ukraińcami oraz w czasie wojny polsko-bolszewickiej w 1920 r. Po II wojnie światowej cmentarz został zdewastowany; ponownie otwarto go w 2005 r.
Cmentarz Janowski założono w 1883 r. Znajduje się na nim m.in. mogiła znanego z pomocy potrzebującym rzymskokatolickiego metropolity lwowskiego abpa Józefa Bilczewskiego; w 2005 r. Benedykt XVI ogłosił go świętym.

Wszystkim którzy przynieśli znicze , jak również osobom, które pomogły dostarczyć znicze do Telewizji Rzeszów serdecznie dziękujemy.




logo

Nasza szkoła od wielu lat jest Szkołą Promująca Zdrowie.

Posiada Wojewódzki Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.

dyplom

Mamy też swoje logo

 logo2

Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej – pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną: 

  • systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, 
  • wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

 

W modelu SzPZ  uwzględniono trzy poziomy:

  1. Warunki dla tworzenia SzPZ.
  2. Główne obszary działań.
  3. Oczekiwane efekty

Główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie

  1. Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
  2. Etos zdrowia w szkole.
  3. Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.

Cele Szkoły Promującej Zdrowie

Nadrzędnym celem SzPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej

Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.: 

  • kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
  • zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
  • umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
  • zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
  • włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
  • wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
  • włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.

 

Standardy szkoły promującej zdrowie

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

znicz1

ŚWIATEŁKO PAMIĘCI DLA ŁYCZAKOWA

Szkolne koło PCK i Promocja Zdrowia ogłaszają zbiórkę zniczy białych i czerwonych . Zebrane znicze zostaną przekazane Telewizji Rzeszów, która organizuje zbiórkę.

Znicze zostaną zapalone na grobach Polaków na cmentarzach na Ukrainie m. in. we Lwowie na CMENTARZU ŁYCZAKOWSKIM.


kije

MARSZ Z KIJKAMI NORDIC WALKING

Specjalne kijki do Nordic Walking – tylko tyle potrzeba, by zacząć przygodę z tą niezwykłą aktywnością na świeżym powietrzu . Można ją uprawiać w zasadzie wszędzie i w każdym wieku. Regularne marsze z kijkami pomagają schudnąć, poprawiają kondycję, odciążają kręgosłup i stawy.

Przygodę z kijkami rozpoczęli uczniowie i nauczyciele naszej szkoły.

Pierwszy marsz odbył się 23 września 2021. Kolejne marsze będą raz w miesiącu.

Instruktażu marszu z kijkami udzieliła nauczyciel szkoły pani Agnieszka Nowocień.


ZABAWY W OGRODZIE TECHNICZNYM W GORZYCACH

28 września 2021r. uczniowie z klas II i III bawili się na nowoczesnym placu zabaw w Ogrodzie Technicznym w Gorzycach.

Na świeżym powietrzu zachowując środki bezpieczeństwa uczniowie korzystali z dostępnych tam urządzeń, zjeżdżalni, huśtawek, ścianek wspinaczkowych, siłowni na powietrzu, boiska.


Jak chronić się przed koronawirusem?

Podobnie, jak grypa, także koronawirus COVID-19 rozprzestrzenia się drogą kropelkową. Gdy zakażona osoba kichnie lub zakaszle, kropelki śliny zawierające wirusa lądują na otaczającej go powierzchni. Stamtąd przedostają się na dłonie innych ludzi, a potem do ich organizmów, gdy ci pocierają oczy, dotykają nosa lub ust.

Dlatego najważniejsza zasada zapobiegania zarażenia się koronawirusem brzmi:

MYJ RĘCE

A poza tym:

  1. Jeśli nie możesz umyć rąk, unikaj dotykania oczu, ust i nosa. Przeciętny człowiek przeciera ręką te okolice nawet 25 razy w ciągu jednej godziny, oczywiście nieświadomie.
  2. Miej przy sobie środek do dezynfekcji rąk zawierający alkohol, na wypadek, gdybyś nie mógł umyć ich pod bieżąca wodą.
  3. Zawsze myj ręce przed posiłkiem.
  4. Zachowaj ostrożność w miejscach publicznych oraz transporcie zbiorowym: jeśli dotykasz ogólnodostępnych przedmiotów, nie zbliżaj dłoni do twarzy, zanim ich nie umyjesz.
  5. Miej przy sobie chusteczki higieniczne, zasłaniaj nimi usta i nos podczas kaszlu i kichania, a chusteczkę z zawartością wyrzuć tuż po użyciu.
  6. Nie dziel się jedzeniem i nie korzystaj z przekąsek, które je się przez włożenie dłoni do paczki (np. chipsów).
  7. W okresie wysokiego zagrożenia wirusem, nie witaj się przez podanie ręki ani przez pocałunek w policzek.
  8. Myj ręce regularnie i często, myj też powierzchnie z których korzystasz i najczęściej używane przedmioty (np. klamki, toaletę, powierzchnie kuchenne).
  9. Staraj się przekazywać powyższe zasady dzieciom, które są zwykle wszędobylskie, a więc są szczególnie aktywne w roznoszeniu wirusów.
  10. Używaj jednej szmatki do sprzątania domu, by nie pomagać w rozprzestrzenianiu się wirusa z jednej na drugą.
  11. Upewnij się, że wszyscy domownicy korzystają z własnych ręczników i własnych szczoteczek do zębów.

    Filmy dla dzieci o koronawirusie
    ROBert tłumaczy dzieciom jak zachowyawać się w czasach epidemii koronawirusa
    Koronawirus bajka dla dzieci
    Koronawirus rap
    12. Wietrz dom i dbaj, by powietrze w nim było suche i przewiewne

    korona
    korona1
    korona2
    korona4

WARSZTATY KULINARNE- ZDROWE ŚNIADANIE

 Szkoła Podstawowa w Furmanch należy do  sieci szkół promujących zdrowie. Podejmowane są więc  różne działania, aby wśród uczniów propagować zdrowy styl życia poprzez ruch , zdrowe odżywianie i dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych. W bieżącym roku szkolnym uczniowie są  uczestnikami  innowacji pedagogicznej Żyję zdrowo i bezpiecznie. W związku z tym przygotowano dla nich  warsztaty kulinarne  poprowadzone  przez panią Monikę Zając ze Stowarzyszenia Dolina Smaku.

Pod okiem pani Moniki i nauczycieli uczniowie  przygotowywali zdrowe i  smaczne pasty , robili kanapki, które dekorowali kolorowymi warzywami. Nabywali umiejętności i wiedzę o higienie i estetyce podawania posiłków, a także bezpiecznym posługiwaniu się narzędziami.

Na zakończenie  warsztatów każdy uczeń otrzymał od pani Moniki   menu, oraz medal za udział w warsztatach.

Pomoc i życzliwość w zorganizowaniu tego przedsięwzięcia  okazali nam

Stowarzyszenie Dolina Smaku.

 OSM w Stalowej Woli która przekazała produkty mleczne/ mleko, kefiry, masło, ser biały, jogurty dla każdego ucznia/.

Piekarnia w Trześni ,która przekazała różne rodzaje chleba, bułeczki i słodkie dodatki/ kruche ciasteczka z cukrem , mufinki, wafelki , ciasteczka z marmoladą/.

Stowarzyszenie Jesteśmy Razem Furmany ,które wyeksponowało słoiczki z domowymi przetworami, do degustacji pasztet z selera i wiejski chleb.

Państwo Dorota i Czesław Dulowie z Trześni którzy podarowali nam różne miody z własnej pasieki  oraz małe słoiczki z miodem dla każdego ucznia.

Stowarzyszenie Producentów Fasoli Piękny Jaś we Wrzawach, którzy podarowali nam fasolę i pasty z fasoli.


Jazda na rowerze- zajęcia praktyczne

Każdy uczeń , który porusza się rowerem powinien wiedzieć, że rower musi spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem. Powinien być sprawny i posiadać obowiązkowe wyposażenie.

Tego uczyli się na zajęciach praktycznych uczniowie klasy II.

 Później ćwiczyli umiejętności jazdy na boisku szkolnym po wyznaczonych trasach prostych i bardziej złożonych oraz slalomem.


Plan Pracy Szkolnego Koła PCK i Promocji Zdrowia ,

Realizacja zadań innowacji pedagogicznej Żyje zdrowo i bezpiecznie

rok szkolny 2021/2022

Wrzesień

- Opracowanie planu pracy na nowy rok szkolny.

-Zapoznanie uczniów z zasadami i obowiązkami w czasie pandemii.

-Wykonanie gazetki na korytarzu – Dzień Dobry Wesoła Szkoło.

-Spotkanie z policjantem .

Październik

-Udział uczniów klasy I w programie Klub Bezpiecznego Puchatka

-Pomagamy zwierzętom w schronisku – zbiórka karmy .

-Zbiórka zniczy w ramach akcji Światełko pamięci dla Łyczakowa.

-Wykonanie gazetki ściennej- Bezpieczna droga do szkoły.

Listopad

-Udział w akcji Śniadanie Daje Moc – zajęcia praktyczne – przygotowanie kanapek.

-Wykonanie gazetki na korytarzu- Śniadanie daje moc.

-Konkurs plastyczny -Jem kolorowo.

Grudzień

- Obejrzenie prezentacji multimedialnej Co to jest zdrowie i jak o nie dbać.

- Wykonanie gazetki na korytarzu – Wiem jak dbać o zdrowie.

Styczeń

- Zimowa akcja minuty dla zdrowia- organizowanie wyjść ze szkoły podczas długiej przerwy.

- Wykonanie gazetki na korytarzu- Czystość i higiena.

- Przygotowanie i prezentacja apelu Sport to zdrowie.

Luty

- Zimowa akcja minuty dla zdrowia- organizowanie wyjść ze szkoły podczas długiej przerwy.

-Spotkanie z policjantem- bezpieczne ferie.

-Wykonanie gazetki na korytarzu -Bezpieczne ferie zimowe.

Marzec

-Obejrzenie prezentacji multimedialnej o szkodliwości palenia papierosów..

- Realizacja projektów o niepaleniu proponowanych przez Sanepid w Tarnobrzegu- Bieg po zdrowie.

- Wykonanie gazetki na korytarzu – Dziękuję nie palę.

Kwiecień

-Zajęcia praktyczne – udzielanie pierwszej pomocy.– zajęcia dla uczniów w klasach, obejrzenie filmu doktor Kręciełek uczy ratować.

-Wykonanie gazetki ściennej- Mały ratowniczek

Maj

-Spotkanie z pielęgniarką rozmowa o jej pracy .

- Wykonanie gazetki – Zioła lecznicze

Czerwiec

- Prezentacja multimedialnaJak bezpiecznie spędzić wakacje.

- Wykonanie gazetki – Bezpieczne wakacje.

Akcje całoroczne

- Zbiórka plastikowych nakrętek

- Fluoryzacja zębów uczniów kl 1-3

- Zbiórka makulatury na budowę studni w Afryce.

-Współpraca z organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi promującymi zdrowie i ekologiczny styl życia - PCK, Sanepid ,Caritas, LOP, Drużyna Harcerska, SOK, policja ,

Opracowały- Zofia Walska i Marzena Sławek

Innowacja pedagogiczna -Żyję zdrowo i bezpiecznie

I Wstęp

  1. Autorzy

Zofia Walska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, oligofrenopedagogiki, gimnastyki korekcyjnej

Marzena Sławek -nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, bibliotekarz,

  1. Miejsce realizacji

Szkoła Podstawowa w Furmanach.

3.Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji:

Planowane wprowadzenie innowacji - Czas trwania:

01 września 2021r. – 24 czerwca 2022r.

4.Typ innowacji:

Programowo- metodyczna

  1. Zasięg:

Działaniem innowacyjnym objęci zostaną uczniowie klasy 0 , II , III. W niektórych zadaniach wezmą udział uczniowie klas starszych, rodzice, nauczyciele i pracownicy szkoły.

6.Koszty i źródła finansowania działalności innowacyjnej:

Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania.

7.Zajęcia będą realizowane w oparciu o poszerzone treści programowe dla uczniów klas 0,II, III .

  1. Opis innowacji:
  2. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji.

Stan zdrowia i sprawność dzieci i młodzieży pogarsza się. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe oraz ograniczona aktywność fizyczna sprawiają, że dzieci są nie tylko mało sprawne, ale ich organizmy mają zakłócone ważne procesy życiowe. Dzieci łatwo zapadają na różne choroby i są mało odporne. Systematyczna edukacja zdrowotna w szkole uważana jest za najbardziej opłacalną, długofalową inwestycję w zdrowie społeczeństwa. Jednak w szkole nie można koncentrować się tylko na przekazywaniu informacji dotyczących zdrowia , raczej wymagane powinno być zdobywanie nowych umiejętności, podejmowanie aktywności i zaangażowanie uczniów i ich rodziców. Skuteczność edukacji zdrowotnej zależy bowiem od tego na ile dzieci przeniosą do swego codziennego życia to, czego nauczą się w szkole.

Edukacja zdrowotna jest prawem każdego dziecka, tak jak nauka czytania i pisania. Umożliwia dziecku uzyskiwanie kompetencji do ochrony i doskonalenia zdrowia własnego oraz innych ludzi. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz dobre samopoczucie psychiczne i społeczne dziecka sprzyjają: - dobrej dyspozycji do uczenia się: procesom koncentracji uwagi, myślenia, pamięci, przyswajaniu wiedzy, opanowywaniu różnych umiejętności, - dobremu przyswajaniu do środowiska szkoły, motywacji do uczenia się i satysfakcji z uczęszczania do szkoły, - rozwijaniu uzdolnień, zainteresowań i kreatywności, - dobrym relacjom z rówieśnikami i dorosłymi.

Szkoła Podstawowa w Furmanach jest małą wiejską szkołą położoną na dawnych terenach Puszczy Sandomierskiej. Stanowi jedyne centrum życia kulturalnego tutejszego społeczeństwa. Ograniczony dostęp do rozbudowanej infrastruktury sportowej utrudnia uczniom naszej szkoły możliwości do nabywania, rozwijania i doskonalenia zainteresowań i uzdolnień sportowych. Dzieci w zdecydowanej większości czas wolny spędzają biernie ,siedząc przed komputerem czy odbiornikiem telewizyjnym. Właśnie te spostrzeżenia, obserwacje, wnioski z rozmów z uczniami i ich rodzicami stały się impulsem do opracowania innowacji promującej zdrowy styl życia pod hasłem : „ Żyję zdrowo i bezpiecznie’’ , w której uwzględniono obok zdrowego odżywiania również wachlarz możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego. Powstanie innowacji wynika bowiem z potrzeby wprowadzenia zmiany postaw i zachowań w zakresie zdrowia i profilaktyki naszych uczniów i ich rodziców. Naszym oczekiwaniem , po zakończeniu realizacji działań innowacyjnych , jest aby zdrowy styl życia stał się dla wielu sposobem na życie.

  1. Opis działań.

Realizacja działań w ramach innowacji przebiegała będzie na dwóch poziomach: - na terenie szkoły- zajęcia organizowane dla uczestników i przez uczestników dla wszystkich chętnych uczniów z klas O, II, III oraz poza terenem szkoły- wszystkich chętnych uczniów, rodziców, nauczycieli.

Zaplanowane działania koncentrowały się będą w trzech obszarach tematycznych: utrwalenie i praktyczne stosowanie zasad zdrowego odżywiania , propagowania aktywności fizycznej poprzez ruch na świeżym powietrzu oraz nabywanie nowych umiejętności, bezpieczeństwo własne i innych.

W obszarze dotyczącym zdrowego odżywiania główny nacisk zostanie położony na spotkania z dietetykiem oraz organizację warsztatów kulinarnych dla uczestników i ich rodziców. Zdobyta wiedza podczas spotkań z dietetykiem na temat zasad zdrowego odżywiania , komponowania zdrowych posiłków, posłuży do praktycznego eksperymentowania podczas warsztatów kulinarnych. Uczniowie nabędą wiedzę na temat higieny i estetyki podawania posiłków. Zaplanowane zadania będą upowszechniały zdobytą wiedzę i umiejętności uczestników. Będą szansą rozwijania przez uczniów umiejętności społecznych, integracji rówieśniczej oraz międzypokoleniowej.

W obszarze propagowania ruchu dla zdrowia zaplanowano wiele różnorodnych możliwości spędzania czasu wolnego. Poprzez organizowane wycieczki rowerowe i piesze, marsze Nordic Walking, uczestnicy, poznają technikę poruszania się z kijkami, zwiedzając najbliższą okolicę, nawiążą współpracę ze środowiskiem lokalnym.

Taniec Zumba skierowany do uczestników i ich rodziców umożliwi integrację międzypokoleniową, zacieśni więzi między uczestnikami i pozwoli wyrazić emocje.

Organizowane wyjazdy na basen pozwolą uczestnikom na nabycie i doskonalenie umiejętności poruszania się w wodzie, bezpiecznego korzystania z urządzeń publicznych, kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz umiejętności społecznych i interpersonalnych. Przyczynią się do budowania przyjaznych relacji rówieśniczych i rodzinnych.

Uczniowie przygotują i przedstawią w sposób ciekawy apel Sport to zdrowie, który połączony będzie z pokazami Pokaż co potrafisz.

Zajęcia praktyczne z udzielania pierwszej pomocy pozwolą dzieciom na wyćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu.

Wszelkie działania podejmowane w ramach innowacji będą promowane na stronie internetowej szkoły, gazetce ściennej na korytarzu szkoły, Faceeboku , lokalnej telewizji.

3.Cel główny:

- Pogłębianie wiedzy na temat zdrowego odżywiania wśród dzieci i rodziców.

- Kształtowanie i promowanie aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, nabywania nowych umiejętności.

-Przygotowanie dziecka do bezpiecznego przebywania w środowisku oraz radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, a także wypracowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu w rzeczywistym wypadku.

4.Cele szczegółowe:

             - Stwarzanie w szkole atmosfery wskazującej na promocję zdrowia.

             - Zwiększanie i rozszerzanie wiedzy o zdrowiu.

             - Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania się.

             - Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie i bezpieczeństwo innych.

            - Zachęcanie do wyboru zdrowego stylu życia.

           - Stwarzanie możliwości przekształcenia biernych postaw na aktywnych uczestników, inicjatorów działań na rzecz własnego zdrowia.

         - Włączenie rodziny w działania prozdrowotne.

        - Doskonalenie sprawności ruchowej.

         - Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom.

       - Nabywanie umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania, higieny i bezpieczeństwa.

- Kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia,
- Wyrobienie umiejętności wzywania pomocy oraz powiadamiania odpowiednich służb ratunkowych,
- Wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy,

5.Przewidywane efekty:

W wyniku uczestnictwa w realizowanej innowacji uczeń:

  1. Rozumie potrzebę zdrowego odżywiania i aktywności ruchowej .
  2. Potrafi dokonać wyboru zdrowych produktów oraz formy aktywności ruchowej zgodnie z własnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.
  3. Praktycznie realizuje pojęcie aktywnego wypoczynku, preferując Nordic Walking(opanowanie techniki samodzielnego chodzenia z kijkami, bezpieczne poruszanie się z kijkami) .
  4. Potrafi współdziałać w grupie i być odpowiedzialnym za drugiego człowieka. 5. Potrafi identyfikować się z grupą, podejmować działania na rzecz grupy.
  5. Potrafi panować nad emocjami i negatywnymi zachowaniami.
  6. Zna procedury postepowania w czasie pandemii
  7. Rozumie potrzebę szczepień przeciw COVID 19
  8. Zna i stosuje zasady ruchu drogowego.
  9. Potrafi udzielić pierwszej pomocy.
  10. Zna wyposażenie roweru.
  11. Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy.
  12. Uzyskuje lepsze wyniki w nauce .
  13. Potrafi organizować czas wolny w sposób aktywny i ciekawy.

III Ewaluacja.

Oceny wprowadzonej innowacji dokonuje się pod koniec roku szkolnego na podstawie:

  • · ankiety skierowanej do uczniów uczęszczających na zajęcia w ramach innowacji,
  • · obserwacji zachowań w czasie zajęć ( ilość osób biorących udział w proponowanych formach aktywności ruchowej, gotowość do pracy, zainteresowanie),
  • · analizy wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów,
  • · bieżące umieszczanie informacji z realizacji poszczególnych etapów na stronie internetowej szkoły.

Dane napływające od uczestników posłużą jako wskazówki o wartości prowadzonych działań i potrzebie jego ewentualnej modyfikacji.

Blok tematyczny -Zdrowe odżywianie

Działanie

-Zdrowe odżywianie i jego znaczenie dla zdrowia : - spotkanie z dietetykiem.

- Konkurs plastyczny pt: Jem zdrowo i kolorowo.

- Warsztaty kulinarne z panią Moniką Zając członkiem stowarzyszenia Dolina Smaku.

 

-„Pyszne i zdrowe sałatki owocowe - przygotowanie sałatki owocowej.

 

-Degustacja zdrowej żywności połączona z Dniem bez słodyczy.

-Przegląd książek kulinarnych, zapoznanie się z ciekawymi przepisami kulinarnymi.

Wykonanie książki kulinarnej- Potrawy z ziemniaków.

Wycieczka do piekarni.

Wymiana przepisów kulinarnych.

-Poznanie dobrych rad dotyczących gotowania i pieczenia.

Uwagi    

Spotkanie odbędzie się na zebraniu ogólnym z rodzicami w listopadzie , bądź on-line

Konkurs dla wszystkich uczniów objętych innowacją

Uczniowie przygotują zdrowe śniadanie

Uczniowie przygotowują sałatkę z wychowawcą

Żywność przynoszą wyznaczeni uczniowie i nauczyciele

Działanie dla uczniów klasy II i III , przeglądanie książek kulinarnych z księgozbioru szkolnego i przyniesionych przez uczniów.

Książkę wykonają uczniowie kl 2

Na wycieczkę wyjadą uczniowie kl 2 i 3

Uczniowie przynoszą przepisy i wymieniają się między sobą

Nauczyciel przygotowuje i omawia z uczniami rady. Każdy uczeń otrzymuje rady i przekazuje je mamie.

Czas realizacji

listopad

Listopad

wrzesień

Styczeń

Grudzień

Grudzień

Grudzień

październik

Grudzień

grudzień

 

 

Blok tematyczny – Ruch to zdrowie

Działanie

- Nauka tańca „ Zumba

- Wycieczka rowerowa do pobliskiego lasu

  

- Wyjazdy na basen

- Wyjazd na plac zabaw do Gorzyc.

- Wystawa fotograficzna„ Przyłapani w ruchu”

- Marsz z kijkami Nordic Walking.

Apel – Sport to zdrowie połączony z pokazami umiejętności ruchowych uczniów/ pokaż co potrafisz/.

Szkolny Dzień Sportu połączony z Dniem Dziecka

Uwagi

Nauka tańca odbędzie się na szkolnych Andrzejkach i Zabawie Karnawałowej

W wycieczce wezmą udział chętni uczniowie

Na basen będą wyjeżdżać uczniowie klasy III

Klasy II i III

Urządzenie wystawy na korytarzu szkolnym zajmie się nauczyciel świetlicy

Marsz z kijkami przewidziany jest raz w miesiącu dla chętnych uczniów i ich rodziców

Apel przygotują wybrani uczniowie

Zawody sportowe dla uczniów klas 0,2,3

Czas realizacji

Listopad

Styczeń

Raz w miesiącu wrzesień, październik, kwiecień, maj, czerwiec

Luty – czerwiec 2022

Październik

2 razy w miesiącu w ciągu roku szkolnego

marzec

 

 

czerwiec

 

Blok tematczny – Jestem bezpieczny

Działanie

-Zapoznanie z obowiązującymi w szkole procedurami dotyczącymi pandemii.

- Zachęcanie rodziców i uczniów do szczepień.

-Wykonanie i omówienie gazetki ściennej – Bezpieczna droga do szkoły.

- Spotkanie z policjantem

-Przypomnienie zasad udzielania pierwszej pomocy- zajęcia praktyczne.

- Wycieczka na ulicę – omawianie spotkanych znaków drogowych. Przypomnienie rodzajów znaków drogowych i ich interpretacja.

- Wyposażenie roweru- zajęcia praktyczne. Jazda na rowerze po wyznaczonej trasie na boisku szkolnym.

- Obejrzenie filmów edukacyjnych dla dzieci pt. Bezpieczne zachowania, Dbajmy o bezpieczeństwo, Włącz ostrożność, Bezpieczeństwo dzieci nad wodą , Doktor Kręciołek uczy ratować.

Uwagi

Z procedurami zapozna uczniów nauczyciel świetlicy

Do szczepień zachęcał będzie nauczyciel świetlicy

Gazetkę wykonają opiekunki szkolnego koła PCK i Promocji Zdrowia

Spotkanie z policjantem odbędzie się z inicjatywy dzielnicowego

Zajęcia poprowadzi nauczyciel świetlicy

Wycieczkę poprowadzi nauczyciel świetlicy

Zajęcia praktyczne dla chętnych uczniów

Film obejrzą wszyscy uczniowie

Czas realizacji

Wrzesień

Wrzesień

Wrzesień

Wrzesień, luty

Luty, czerwiec

Październik

Wrzesień

Maj/czerwiec

 

 

 

 

 

 

 

109960336 274477960450922 1306319190754819753 n

 

klub szkol

 

 

program sniadanie daje moclogo 1509199571

 

 

321769926 1252625995466893 4072119204245487044 n